Materiał dydaktyczny5 kwietnia 2013
Zajęcia logopedyczne - ćwiczenia usprawniające narządy mowy
Tematy:2627dcfb-361e-472b-b209-1b7b09e1e608
Grupy wiekowe:dc9e821c-ea69-4b57-849a-bfde9d19df9b, 4549ae02-3bdb-4021-bce1-55bed38dd763, bd5fc921-22e1-46ec-86a8-811fcf65b801, aaba6a50-c461-4af5-b4d6-39948b21e959
I. Ćwiczenia sprawności języka (szczególnie ważne przy terapii głosek: sz, ż, cz, dż, r, l):
- podnoszenie języka do nosa; opuszczanie do brody
- karuzela – kręcenie języczkiem wokół
- "głodny miś" – oblizywanie warg
- "miotełka" – oblizywanie ząbków górnych i dolnych po wewnętrznej stronie, tzw. czyszczenie ząbków
- "winda"- języczek wjeżdża do góry i zatrzymuje się tam (za górne ząbki); zjeżdża na dół
- "konik" – kląskanie językiem
- liczenie ząbków górnych i dolnych – dotykanie po kolei każdego ząbka językiem.
II. Ćwiczenia warg (szczególnie ważne przy sz,ż,cz,dż – tu zaokrąglanie - i przy głoskach wargowych – w,f)
- "rybka" – układanie ust w kształt "dziubka"
- "całuski" – układamy wargi tak jak do całusa i posyłamy buziaki
- "wesoły miś" – szeroki uśmiech z pokazaniem złączonych ząbków
- "smutny miś" – kąciki warg do dołu
- "wąsy"- wywijanie górnej wargi do góry; przytrzymywanie nią, np. słomki ułożonej między nosem a górną wargą
-" parskający konik" – parskamy, wypuszczając mocno powietrze ustami, tak, aby wargi zadrżały.
III. Ćwiczenia podniebienia miękkiego (szczególnie ważne przy wymowie głosek tylnojęzykowych: k, g, h):
- "chory miś" – kasłanie
- "zaspany miś" – ziewanie
- "śpiący miś" – chrapanie
- "uciekający języczek" - cofanie języka w głąb jamy ustnej przy odchylonej do tyłu głowie.
- podnoszenie języka do nosa; opuszczanie do brody
- karuzela – kręcenie języczkiem wokół
- "głodny miś" – oblizywanie warg
- "miotełka" – oblizywanie ząbków górnych i dolnych po wewnętrznej stronie, tzw. czyszczenie ząbków
- "winda"- języczek wjeżdża do góry i zatrzymuje się tam (za górne ząbki); zjeżdża na dół
- "konik" – kląskanie językiem
- liczenie ząbków górnych i dolnych – dotykanie po kolei każdego ząbka językiem.
II. Ćwiczenia warg (szczególnie ważne przy sz,ż,cz,dż – tu zaokrąglanie - i przy głoskach wargowych – w,f)
- "rybka" – układanie ust w kształt "dziubka"
- "całuski" – układamy wargi tak jak do całusa i posyłamy buziaki
- "wesoły miś" – szeroki uśmiech z pokazaniem złączonych ząbków
- "smutny miś" – kąciki warg do dołu
- "wąsy"- wywijanie górnej wargi do góry; przytrzymywanie nią, np. słomki ułożonej między nosem a górną wargą
-" parskający konik" – parskamy, wypuszczając mocno powietrze ustami, tak, aby wargi zadrżały.
III. Ćwiczenia podniebienia miękkiego (szczególnie ważne przy wymowie głosek tylnojęzykowych: k, g, h):
- "chory miś" – kasłanie
- "zaspany miś" – ziewanie
- "śpiący miś" – chrapanie
- "uciekający języczek" - cofanie języka w głąb jamy ustnej przy odchylonej do tyłu głowie.