Przedszkolowo
Materiał dydaktyczny5 kwietnia 2013

Zajęcia logopedyczne - ćwiczenia oddechowe

Tematy:2627dcfb-361e-472b-b209-1b7b09e1e608
Grupy wiekowe:dc9e821c-ea69-4b57-849a-bfde9d19df9b, 4549ae02-3bdb-4021-bce1-55bed38dd763, bd5fc921-22e1-46ec-86a8-811fcf65b801, aaba6a50-c461-4af5-b4d6-39948b21e959
A oto przykładowe ćwiczenia-zabawy:

1. "Robienie bąbelków" - do szklanki wypełnionej wodą wkładamy słomkę i dmuchamy przez nią powietrze tak, aby na powierzchni wody pojawiły się bąbelki.

2. "Kto szybszy" – ustawiamy dwa "tory" jazdy (np. z książek, kartek papieru) wzdłuż stołu lub biurka, na końcu każdego "toru" kładziemy papierową piłeczkę (lub inny lekki przedmiot), a następnie wraz z dzieckiem dmuchamy na nią przez słomkę pilnując, aby nie wypadła z toru – wygrywa ten, kto szybciej poprowadzi swoją piłeczkę do "mety", czyli na drugi koniec stołu.

3. "Zbieranie kartoników" – na blacie rozrzucamy małe kwadratowe kartoniki w różnych kolorach – zadaniem dziecka jest "posegregowanie" ich kolorami (niebieski do niebieskiego, czerwony do czerwonego) poprzez przenoszenie papierków słomką (zasysanie, wciąganie powietrza do wewnątrz).

4. "Fruwające piórka" – różnokolorowe piórka zawieszamy na nitce obok siebie; zadaniem dziecka jest dmuchając na nie, nadać im odpowiedni ruch (np. mają trochę się podnieść, długo fruwać pod katem 45 stopni, obrócić się) – w ten sposób regulujemy tempo, moc oddechu, a także to okazja do utrwalania nazw kolorów, wielkości czy orientacji przestrzennej (prawa-lewa strona).

5. Robienie baniek mydlanych – dmuchanie poprzez otwór i regulowanie oddechem wielkości "baniek".

6. Pompowanie balonów – regulowanie toru mocy oddechu – robienie balonów małych, średnich, dużych itp. Po napompowaniu balon można wykorzystać do zabawy w "unoszenie" oddechem – dziecko dmucha na balon tak, aby ten jak najdłużej nie opadł na ziemię.

MIŁEJ ZABAWY!

logopeda Anna Świdzińska-Mikos